تیتر امشب/ تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده ها

irinn | وب سایت شبکه خبر

نسخه آزمایشی       
01:35 - چهارشنبه 01 آذر 1396
کاخ سفيد از گفتگوي تلفني يک ساعته ترامپ و پوتين خبر داد سخنگوي وزارت خارجه آمريکا: این کشور براي تحريم کره شمالي با ۲۰ کشور گفتگو کرده است
کد خبر: ۵۲۱۴۷۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
مدیریت واحد، تعریف استراتژی واحد و تامین مالی از مهمترین اولویت هایی است که مسئولین در برنامه تیتر امشب درباره دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور درباره نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده های کشور مطرح کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز پس از مطالعه کارشناسی هیئت دولت درباره ارزیابی ایمنی جاده ای کشور دستور ویژه ای را برای تهیه نقشه راه و بهبود وضع  ایمنی جاده ای کشور صادر کرده که پیشنهادات لازم باید ظرف دوماه باید واصل شود تا به نقشه راه پیشگیری از حوادث جاده ای تهیه شود.

تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در تیتر امشب درباره دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور در اهمیت ارزیابی ایمنی جاده ها گفت: دستور معاون اول رئیس جمهور بسیار مهم است چرا که نشان داد باید به ایمنی به عنوان بحث جدی و فرا سازمانی باید نگاه کرد.
 
 وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی چند سال است که درباره ایمنی جاده ها کار شده است و کمیسیون ایمنی داریم که دارای 16 عضو است که علاوه بر پلیس، صدا و سیما، برنامه و بودجه، و وزارت بهداشت، وزارت سمت، وزارت کشور  و خیلی از سازمان ها که در دستور و حکم معاون اول نام برده شده، عضو این کمیسوین هستند؛ وظیفه کمیسیون رصد ایمنی راه هاست تا راهکارهایی برای ایمن تر شدن جاده ها پیدا شود.
 تیتر امشب/ مدیریت واحد و تامین بودجه و استراتژی مهمترین اولویت های نقشه راه
وی افزود: نامه ای از طرف اقای جهانگیری صادر شد ناشی از یک گزارش و نامه نیست بلکه ایشان نیز وضعیت جاده ها را رصد کرده اند. وی افزود: ایمنی یک بحث فراسازمانی است. چندین سال است که این موضوع از ابعاد مختلف بررسی شده اقداماتی انجام شده اما برخی موضوعات نیز هنوز به مرحله انجام نرسیده ولی بعضی از موضوعات در این باره به مرحله اقدام رسیده است.
 
وی در ادامه با توجه به اینکه قرار است ظرف دو ماه پیشنهادها داده شود تا نقشه راه تدوین شود، افزود: یک سری اقدامات مقطعی و موردی انجام  داده ایم  به طور مثال؛ دوربین های ثبت سرعت در جاده ها، دوربین هایی که وضعیت خودروها را مانیتور می کند، سیستم های مکانیزه روی حمل و نقل  عمومی نیز از اقدامات جاده ای بوده است.
 
تقی زاده گفت: امروز نیز در جلسه ای که داشتیم سعی داشتیم از مجلس و قوه قضائیه نیز کمک بگیریم. در کشورهای مختلف دادگاه های تخلفات رانندگی داریم که سریعتر بررسی می شود این کار یکی از درخواست های ما بوده است که بتوانیم در کمیسیون ایمنی مجلس با حضور نماینده دادستان و نمایندگان مجلس از قوه قضائیه نیز بخواهیم در این امر کمک کند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه به 6 وزیر و مدیران ارشد این دستور معاون اول خطاب و دستور داده شده است می توانیم جدای از بخش نقشه راه درباره ایمنی جاده ها نیز از مجلس کمک بگیریم و این فرصتی مغتنم برای به نتیجه رسیدن ایده ها خواهد بود.
 
وی افزود: حمل و نقل درون شهری در تمام شهرها و کشور زیر نظر شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی نیز کار نظارت بر جاده های برون شهری را بر عهده دارد و برای اینکه به سوانح شهری نیز رسیدگی شود از وزارت کشور کمک خواهیم گرفت.

تقی زاده در ادامه گفت: از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت ناوگان حمل و نقل را به عهده دارد می تواند در استاندارد سازی ایمنی کمک کند. در کمیسیون ایمنی استانداردسازی 84 گانه خودروها مطرح شد بنابراین خودروی استاندارد می تواند در تلفات جاده ای کمتر خسارت و تلفات وارد کند.
 
وی درباره نقش سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه یکی از مهمترین ارکان این مجموعه است. ایران جز کشورهایی است که درگیر حوادث رانندگی است. تمام کشورهای پیشرفته برای ایمنی جاده ها سهم ریلی جاده ها را بیشتر کرده اند. با توجه به اینکه بیشتر تصادفات در حومه شهرها اتفاق می افتد و حوادث حومه شهرها بیشتر است بنابراین باید توسعه قطارهای حومه ای را دستور کار قرار دهیم و حمل و نقل ریلی و باری نیز باید توسعه یابد.
 
وی گفت: سازمان برنامه بودجه نقش کلیدی دارد افزایش حمل و نقل جاده ای پرهزینه است و احتیاج به بودجه اساسی دارد. در وزارت راه و شهرسازی 3950 نقطه داریم که از لحاظ ایمنی نیاز به ارتقا دارد که بودجه کلان نیاز دارد و این امر کمک سازمان برنامه و بودجه را می طلبد.
 
تقی زاده با تاکید بر اینکه اولویت های کشور باید یکسو شود و استراتژی مشخص باشد، گفت: استراتژی باید هماهنگ باشد. چند سال است شعار می دهیم حمل و نقل ریلی اولویت است اما بودجه ای که صرف حمل و نقل ریلی می شود از بودجه جاده ای کمتر است.

وی در ادامه گفت: در نقشه راه باید عوامل مختلف دیده شود ساختار نیز باید مورد توجه باشد. در هر کمیسیون و نهادها مقدار زیادی از توانمندی ها به عوامل و توان و پیگیری ها برمی گردد و اینکه چگونه بررسی شود. مهمترین چالش مدیریت و ساختار نیست و کمیسیون ایمنی در حال حاضر اقتدار لازم را برای اداره امور و هماهنگی لازم دارد.
 
 سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در ارتباط تلفنی گفت: از سال 84 به بعد با هماهنگی دستگاهها توانستیم عدد 28 هزار کشته را در پایان سال 95 به زیر 16 هزار نفر برسانیم و کاهش 12 هزار نفری تلفات جاده ای نشان دادکه کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما باید طرحی نو داده شود و برای بهبود وضعیت موجود و هماهنگی بیشتر این امر در دستور کار قرار گرفت و معاون اول رئیس جمهور وارد این کار شدند و دستور ویژه ای دادند.
 تیتر امشب/ مدیریت واحد و تامین بودجه و استراتژی مهمترین اولویت های نقشه راه
وی افزود: همه سازمان ها باید اقدامات جدی تری در دستور کار خود قرار دهند و با همکاری و هماهنگی دستگاه ها می توان به نتایج خوبی رسید. برای اینکه پلیس بتواند

وی افزود: برای کم کردن حوادث جاده ای باید بخش های مختلف کشور با هم همکاری کنند و نهاد بالادستی نیز برای هماهنگی دستگاه ها وارد عمل شود. علی رغم پیشرفت ها از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم و برای رسیدن به هدف مورد نظر باید همه دستگاه ها هماهنگ شوند.

وی گفت: کمیسیون ایمنی باتوجه به اینکه درخواست بودجه میدهد بنابراین کمیسیون ایمینی جایگاه بالایی ندارد که بتواند دستور دهد.
 
وی در ادامه گفت: عامل انسانی در دنیا پررنگ ترین عامل ایجاد حوادث جاده ای است. ما مشکل ساختاری داریم و اقدامات در کشور به صورت جزیره ای است. اقدامات در بخش هایی انجام می شود اما برای همه دستگاه ها قابلیت اجرایی و الزام  ندارد باید نهاد بالادستی در جایی قرار بگیرد که به سایر دستگاه ها اشراف داشته باشد.
 
کمیسیون ایمنی یکی از نهادهای وزارت راه است که پیشنهاد داده می شود و هماهنگی ها انجام می شود اما الزام زمانی انجام نمی شود که کمیسیون اشراف بیشتری داشته باشد چون بیش از 73 درصد حوادث در حاده ها اتفاق می افتد پس باید کمیسیون ایمنی جاده ها حمایت شود.
 
وی افزود: در دنیا به ازای دو شاخص تصادفات سنجیده می شود یا عامل انسانی و وسیله نقلیه است یا به ازای فوت انسانی در صحنه است.
 
شفیعیان استاد دانشگاه نیز در ارتباط تلفنی گفت: دستور معاون اول رئیس جمهور جای خرسندی است چون ایمنی در جاده ها بسیار مهم است. این نکته مثبتی است به هر حال متولی ایمنی باید وزارت راه و شهرسازی باشد. باید کمیسیون ایمنی راه ها به متولی وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود، مسئول در این رابطه باید شناخته شود، مدل ها باید دیده شود و همه سازمان های مرتبط با همکاری هم به ایجاد ایمنی کمک کنند.
تیتر امشب/ مدیریت واحد و تامین بودجه و استراتژی مهمترین اولویت های نقشه راه
 وی درباره مهمترین چالش در جاده ها گفت: مهمترین رکن در ایمنی جاده ها مدیریت است که در ارتقاء ترافیک در حمل و نقل بسیار مهم است.

خارق کارشناس تصادفات جاده ای نیز در ارتباط تلفنی گفت: منابع مالی یکی از مهمترین ها در کاهش تصادفات جاده ای است. براثر نبود سیستم روشنایی آمار تصادفات بالا می رود و در کنار آن هزینه های بیمه و اورژانس و پلیس نیز اضافه می شود. وقتی روشنایی جاده ها برطرف شود و نقص جاده ها برطرف شود سازمان های درگیر با حوادث جاده ای کمتر می شود.


برچسب ها: تیتر امشب ، نقشه راه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۱°    ۱۷°