تیتر امشب/ نگاه به عاشورا یک نگاه معرفت دینی است

irinn | وب سایت شبکه خبر

14:21 - دوشنبه 27 آذر 1396
مدیر کل فرآورده های غذایی وزارت بهداشت: ژلاتین خوکی در ایران وجود ندارد و منشاء تمام ژلاتین ها را در مرکز تحقیقات مرکز حلال مشخص و شناسایی کرده ایم وزارت کار: بیمه اتباع خارجی بدون پروانه کار از ۲۵ دی قطع می‌شود و نمی توانند از دفترچه تامین اجتماعی استفاده کنند ­قائم مقام وزير تعاون از طرحي خبر داد که در صورت تصويب مجموع يارانه و مستمري پرداختي به خانواده هاي مددجوي ۵ نفر به بالا به ۷۰۰ هزار تومان مي رسد با حکم فرمانده کل سپاه پاسدران، سردار شاهچراغی فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران شد شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۱۲۳ واحد کاهش به ۹۵ هزار و ۴۷۷ واحد رسید رئیس کل بیمه مرکزی: خسارت های مورد تعهد صنعت بیمه در زلزله کرمانشاه تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است رئیس اتحادیه قنادی و شیرینی فروشان: واحدهای صنفی اجازه ندارند وزن جعبه‌ها را در قیمت محاسبه کنند ­رئيس اتحاديه بار فروشان از ادامه روند افزايش قيمت انواع ميوه و سبزيجات پرمصرف در ميدان مرکزي ميوه وتره بار خبر داد پیکرهای مطهر ۵۵ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس، از مرز شلمچه وارد میهن اسلامی شدند
کد خبر: ۵۲۸۱۳۵
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
میرباقری کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) سابقه معرفت الهی دارد و ایشان در روز عاشورا بندگی خدا را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: تسلیم، صبر و رضایت را می توان در قیام امام درک کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محسن میرباقری کارشناس مسائل مذهبی درباره فلسفه قیام عاشورا گفت: در آیه سوم آیت الکرسی خدا فرموده است که امامت نمادی از ولایت الهی است. پیغمبر غیر از نبوت ولی هم بودند خدا آیات خود را به قلب پیامبر نازل کرد که مردم را از ظلمت به سمت نورانیت هدایت کند.
 
او افزود: اگر ولایت جامعه به معاویه رسید طبیعی است که جامعه را به ظلمت می برد چون وی با حس حسادتی که نسبت به بنی هاشم داشت سعی در نابودی آنها داشت. معاویه سعی داشت اسم پیغمبری حضرت محمد (ص) را نیز بردارد و این کار را به یزید نیز گفت. یزید هم وقتی سر امام حسین(ع) را جلوی وی قرار دادند به خود مغرور شد و اعلام رسمی کفر کرد.

 
 تیتر امشب/
 کارشناس مسائل مذهبی در  ادامه افزود: خلفای بنی امیه نیز سعی در ساختارشکنی احکام اسلام داشتند و یکی از خلفا نیز می خواست به بالای خانه کعبه برود و شراب بنوشد. اگر قیام امام حسین نبود و خون امام حسین هزینه نمی شد آنها می توانستند اسلام را از بین ببرند.
 
او افزود: وقتی مردم به تدریج به بدعت ها عادت می کردند و بدعت ها افزایش یافت؛ مردم زودتر تسلیم می شدند همچنانکه وقتی معاویه سعی در  از بین بردن حضرت علی کرد، خیلی ها زودتر تسلیم امر معاویه شدند.
 
میرباقری درباره قیام امام حسین (ع) گفت: بعد از قیام امام حسین (ع) قداست خلفا شکسته شد. حضرت به عنوان کار سیاسی- اجتماعی کار عظیمی انجام دادند و قیام امام حسین (ع) اسلام را حفظ کرد.

میرباقری در ادامه افزود: در روز قیامت پیغمبر از قوم خود شکایت خواهد کرد چون قوم ایشان از کسی تبعیت کرده اند که مورد پذیرش پیامبر نیست. هرگاه پیامبری آمده شیطانی در کنارش بوده است. در کنار هر امام نیز یک طاغوت وجود داشته است.
 
او افزود: کسانی که در مسیر حق هستند باید دشمنی ها را شناسایی کنند و موضع مناسب بگیرند. گاهی زمینه مناسب است و قیام امام حسین(ع) شکل می گیرد. هرکدام از امامان ما در برابر وضعیت زمانی خود و خط شیطانی زمان خود موضع مناسب گرفته اند اما در زمان امام حسین (ع) نیاز به قیام بود.
 
میرباقری افزود: بصیرت لازم است چون دشمنان و طاغوت همیشه به اسم اسلام کارهای خود را انجام می دهند پس درشناخت دشمنان بصیرت لازم است تا خط دشمن رسمی تشخیص داده شود.
 
 کارشناس مسائل مذهبی در ادامه درباره رمز و راز تازگی واقعه عاشورا گفت: قیام امام حسین (ع) سابقه معرفت الهی دارد و به عنوان قیام دینی به آن توجه می شود. دوم اینکه یک بار عاطفی دارد بنابراین عاطفه بدون معرفت و برعکس کامل نمی شود وقتی این دو با هم توام شد یک تداوم همیشگی پیدا می کند. ما باید فرزند رسول خدا را دوست داشته باشیم پس عطوفت دینی امر بزرگی است؛ بعد از واقعه عاشورا امام زین العابدین دو رسالت داشتند یکی اینکه ماجرای کربلا را زنده نگه دارند که سی و پنج سال بعد از این واقعه ایشان زنده ماندند و همیشه بر واقعه کربلا گریستند.  
 
 مفاهیمی در دین داریم که سمبل بندگی و دینداری است و امتحان ما در زندگی در محوریت این ها انجام می شود. ما باید در اوامر الهی تسلیم خدا باشیم و مقدرات را بپذیریم. در مشکلات صابر باشیم. بالاتر از صبر باید راضی باشیم مثل رضایت خاطر فرد روزه دار به رنج گرسنگی و تشنگی و انجام یک کار بزرگ.

کارشناس مذهبی  در ادامه گفت: امام حسین (ع) بندگی خدا را به نمایش گذاشت. نگاه به عاشورا یک نگاه معرفت دینی است؛ اینکه امام حسین (ع) بعد از همه امتحانات الهی خودش نیز شهادت را زمزمه می کرد تسلیم، صبر و رضایت را می توان درک کرد. برای امام حسین (ع) گرمی و حرارتی در قلب مسلمانان است که هیچ چیزی نمی تواند آن را سرد کند.

میرباقری افزود: امام در خطبه معروف خود فرمودند: قیام من مفسدانه نیست و از روی سرمستی قیام نکردم؛ قیام کردم به سه دلیل: 1- در امت جدم اصلاح کنم 2- امر به معروف کنم 3- نهی از منکر کنم. اصلاح نشان می دهد که در جامعه اتفاق هایی افتاده است و جامعه به خطر افتاده که نیاز به اصلاح دیده می شود. اگر در تفکر جامعه شرک با معروف آمیخته شود، منکر معروف و معروف منکر می شود.

او افزود: امر به معروف و نهی از منکر یک امر فطری در جامعه بشری است. خدا در این امر به مومنان نسبت به همدیگر ولایت داده است. اگر خدا ولایت نمی داد کسی حق نداشت کسی را امر و نهی کند. تهییج و ترغیب و نشر معارف الهی و واجبات خدا باید به عنوان وظیفه در نظر باشد.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۵°    ۱۴°